Tips til en grønnere hverdag

Vi vil alle gerne leve mere bæredygtigt og gøre noget godt for planeten. Men hvordan? Det kan virke dyrt, besværligt og uoverskueligt. Men sådan behøver det ikke at være!

Derfor samarbejder vi med forfatter, foredragsholder og blogger Trine Baadsgaard, der driver universet nojsom. Løbende vil vi dele ud af tips og tricks til en grønnere hverdag! Nojsom er en hyldest til det enkle liv med fokus på bæredygtighed og på at passe på de ressourcer, vi har. Værdier der falder helt i tråd med vores. Følg nojsom.dk hvis du ønsker inspiration, tips og ideer til helt jordnære tips til at gøre hverdagen mere bæredygtig.


FÅ BRUGT DINE MADRESTER

Så står man der med en lille rest af det ene og en lille rest af det andet, og det kan ærlig talt være ret svært lige at finde ud af, hvad pokker man skal med dem. Men hvem siger, at et måltid ikke kan bestå af mange små retter?

Ris

  • Rester af kogt ris ryger i en brøddej.
  • Rester af kogt ris kan komme i frikadellefarsen.
  • Bland risrester med hakkede grøntsager, sojasovs og gerne en rest kød, og brug det som en frokostret i madpakken.
  • Steg risene på panden med en rest kød og grøntsager som en kinesisk biksemad.
  • Brug risene som fyld i en dej til madpandekager.
  • Lav nasi goreng (asiatisk biksemad): Steg risene på panden, supplér med små tern af løg, peberfrugt, gulerødder, hvidløg, broccoli, frosne ærter, forårsløg, hvidkål eller stort set hvilken som helst form for grøntsager, du har i skuffen eller fryseren.
  • Pisk evt. et par æg, hæld dem ud over ris og grøntsager på panden, og lad det størkne. Spis med soja og sød chilisauce.
  • En rest risengrød blander du med flødeskum til risalamande – også selvom det ikke er jul.
  • Eller rør en rest risengrød med æg og mælk, steg det i smør på panden til små klatkager, og server med syltetøj til morgenmad eller som mellemmåltid.

Pasta

  • Lav en lille pastasalat med f.eks. peberfrugt, agurk, oliven, parmesanost. Også god til madpakken.
  • Brug pasta som fyld i en sammenkogt ret.
  • Gratiner pastaen i ovnen med lidt ost oven på og et par tomater skåret i
  • Steg det på panden med rester fra grøntsagsskuffen, lidt æg og så soya på.

En rest kød

  • Skær det i terninger, og læg dem i en lille bøtte med en tandstik, så er der til madpakken.
  • Skær det i terninger, og steg dem på panden med løg og æg til en fyldig omelet.
  • Skær det i terninger, og læg dem i en bøtte i fryseren, så kan der laves biksemad af dem en gang imellem.
  • Skær kødet i skiver, anret det på rugbrød med en asie til madpakken.
  • Skær kødet i terninger, og steg dem evt. sammen med en rest ris, snittede grøntsager og soja til en kinesisk biksemad.

En rest hakkebøf/frikadelle

  • Skær dem i skiver til pålæg.
  • Varm dem op, og server med et spejlæg eller en fyldig salat.
  • Lav en frikadelle-/bøfsandwich.

En rest kødsovs

  • Suppler med majs, revne gulerødder, en dåse med bønner og krydderier, og brug det som fyld i tortillas.
  • Hav en bøtte i fryseren til små rester kødsovs. Når den er fyldt, har du til hele familien.
  • Frys en lille rest kødsovs ned for sig selv, som kan bruges en aften, du eller dit barn er alene hjemme.

En rest kylling

  • Skær i terninger, og vend i en salat eller i en rest ris.
  • Lav en lille hønsesalat med kyllingerester og mayo-/yoghurtdressing.
  • Skær kyllingeresten i terninger, og fordel dem i en omelet.
  • Skær i skiver, og anret på rugbrød med asier og groft salt.
  • Pluk kødet, og kom det i en suppe.
  • Frys det ned i en bøtte med andre kyllingerester, tø det op, når der er nok til alle, og lav kylling i karry.
  • Brug kyllingerester som fyld i tarteletter.
  • Brug rester som fyld i madpandekager med majs, salat, agurk og dressing

En rest fisk

  • Pil fisken fra benene, rør en dressing af cremefraiche/mayo/yoghurt, lidt sennep, karry, salt og peber, og du har en skøn fiskesalat til et stykke ristet brød, f.eks. som forret.
  • Rester af fisk kan overhældes med varm eddikelage og fungere lidt ligesom stegte sild, serveret på et stykke rugbrød med løgringe.

Kogte kartofter

  • Klassikeren: brasede kartofler, evt. med spejlæg.
  • Skær kartoflerne i skiver, og lav en kold kartoffelsalat – eller en varm.
  • Brug dem som fyld i en grov salat.
  • Riv kartoflerne groft, bland med æg, hvidløg, salt og peber, og steg dem i olie på panden til små gyldne kartoffelpandekager/røstier.
  • Gammeldags kartoffelmad på rugbrød med mayonnaise og purløg.

Frugt

  • Blend runken og næsten overmoden frugt med vand, mælk eller yoghurt og f.eks. ingefær til en fyldig smoothie. Alternativt kan du skære frugten i grove tern og lægge dem i en frysepose, så der altid er basisingredienser til en god smoothie.
  • Lav chutney af overmodne æbler, mango, blommer, ferskner eller nektariner. Der skal altid løg i samt eddike og sukker – og chili af varierende styrke. Chutney holder længe og kan bruges på en ostemad, til koldt kød, ris- og bulgurretter samt – hvis den er stærk – til curries og andre sammenkogte retter. Endelig hitter et glas chutney altid som en hjemmelavet værtindegave.
  • Kog frugten til grød eller syltetøj, eller frys den ned, til du har en større portion.

Grøntsager

  • Slatne grøntsager får nyt liv, hvis du skærer lidt af bunden og stiller dem i iskoldt vand. Er de slet ikke til at redde, så skræl, og kog dem, blend dem, og krydr dem til en fyldig suppe.

Vær kreativ

  • Følg ikke opskrifter slavisk, men vær kreativ. Måske kan skallen af en citron, som du bruger saften af til noget andet, gøre det ud for det citrongræs, som står i opskriften. Måske har du sesamfrø på lager, men ikke nigella-frø, som der står.

  • Tærter, pizza, samosaer er geniale til rester – her kan du bruge lige det, du har.

Suppeorganisering

En af de kogebogsforfattere, der har lært mig meget om at bruge ressourcerne optimalt, er Camilla Plum, der med egne ord koger suppe på en pølsepind. Vi smider hver dag en masse varer ud, som kan bruges til at koge suppe på eller lave fond af, hvis vi holder os det for øje.

Organisér tre bøtter med låg i fryseren En boks til kød, ben, fedtkanter, trævler fra kødhakkeren, hønseskrog – og alt, hvad der er frisk, fersk eller kogt kød.

En boks til grøntsager: tomat- og agurkeender, persillestilke, porretoppe, rester af hakket løg, trætte krydderurter, kålstokke, uspist råkost, salater og alle de små stykker, rester og ender, du ellers smider ud.

I den sidste boks kommer du fisk og fiskeben.

Når en boks er fuld, tager du den op, vurderer indholdet og supplerer med, hvad du synes, der mangler af urter, krydderbuket og løg. Kog suppen godt en time, si den, og smag den til. Eller kog den ind i flere timer, og brug den til fond. Brug suppen eller fonden med det samme, eller frys den ned igen – så er der nem suppe og sovs en anden dag.

Der må kun bruges absolut lækre, friske varer. Supper er ikke en skraldespand. Der skal også være balance, for meget kål og agurk er f.eks. ikke godt.

Hvis I alligevel har rester – og det har de fleste jo i et eller andet omfang, uanset hvor umage man gør sig – så få jer nogle høns i haven. Det er virkelig ikke særlig besværligt, men hyggeligt og en fantastisk forvandlingsmaskine, hvor man putter stort set alle rester ind i den ene ende, og hønen kvitterer så med friske, nylagte æg. Fra madspild til måltid. Sådan.

Samarbejde med Nojsom

Vi vil alle gerne leve mere bæredygtigt og gøre noget godt for planeten. Men hvordan? Det kan virke dyrt, besværligt og uoverskueligt.

Men sådan behøver det ikke at være!

Derfor lancerer vi i dag et spændende samarbejde med forfatteren og bloggeren Trine Baadsgaard og hendes univers Nojsom. Trine skriver bøger, driver Facebook-grupper og en instagramprofil og har i mange år interesseret sig for bæredygtighed, det enkle liv og på at passe godt på de ressourcer, vi har. Værdier der falder helt i tråd med vores.

Hos Motatos vil vi bruge Trine til at give jer gode hverdagsråd om det bæredygtige liv med særligt fokus på madspild.

Allerede i næste uge vil du kunne nyde godt at de gode tips og tricks. I mellemtiden kan du tjekke Nojsom ud.

Stay tuned!