Spørgsmål & svar

Hvad koster levering?

Pris på levering afhænger af antallet af bestilte varer. For at få mest ud af leveringsprisen, anbefaler vi at din indkøbskurv nærmer sig 20 kg. Læs mere

Vi tilbyder tre forskellige leveringsformer:

  • Hjemmelevering med Budbee 39 kr (gælder udvalgte postnumre).
  • PostNord pakkeshop 39 kr.
  • PostNord hjemmelevering 69 kr.

Nogle af mine varer har passeret "bedst før"-datoen. Hvorfor?

Vores foretningside går ud på at drage nytte af brugbar overskudsmad og sælge det med 20-90% rabat til vores kunder i hele Danmark. Dette udtrykker vi meget klart i vores koncept på vores hjemmeside.

Det betyder, at vi både sælger produkter, hvor der er kort tid til "bedst før"-datoen, hvor den allerede er passeret og hvor datoen ligger længere frem i tiden. Det er vigtigt at understrege, at tørvarers "bedst før"-dato er meget konservativt sat af fødevareproducenterne. Maden er fuldt ud spiselig - og lige så god - lang tid efter at "bedst før"- datoen er passeret, så længe varen opbevares korrekt i original emballage. Vi synes at brugbar mad skal spises - ikke smides ud!

Mange forveksler mærkerne "bedst før" med "sidste anvendelsesdato". Vi håber at flere mennesker kommer til at forstå forskellen mellem de to mærkninger, så vi kan mindske madspild.

Bedst før"-datoen:

"Bedst før"-datoen er producentens anbefaling og er et udtryk for, hvor lang tid produktet forventes at beholde samme kvalitet og smag. Dog er kvaliteten på produktet ofte uændret mange år efter "bedst før"-datoen.

Sidste anvendelsesdato

"Sidste anvendelsesdato" bruges på fødevarer, som producenten bedømmer hurtigt kan forringes og udgøre en sundhedsrisiko. Det er den sidste dag, som producenten står inde for at en fødevare kan spises eller drikkes uden risiko for sundheden. Generelt kan man sige, at dette gælder letfordærvelige varer som: Hakkekød, rå fisk og råt fjerkræ, og frugt og grønt.

Motatos sælger ikke varer med en "sidste anvendelsesdato". Vi sælger udelukkende varer med den "bedst før"-datomærkning.

Det betyder, at du kan anvende varerne selvom deres "bedst før"-dato er overskredet. Du skal blot opbevare dem korrekt i original forseglet emballage. Hvert produkts ”bedst før”-dato vises altid på produktsiden, i forbindelse med at du bestiller din vare.

Har alle varer passeret "bedst før"-datoen?

Nej, alle varer har ikke passeret "bedst før"-datoen. De varer, som du finder på vores hjemmeside, bliver solgt til os af forskellige årsager, dels fordi de har passeret eller fordi de er tæt på "bedst før"-datoen, men det kan også være fordi at leverandøren af forskellige årsager ikke har kunnet sælge produktet til supermarkederne i tide, eller at varen har fået nyt udseende. Det kan også være en sæsonvare, som ikke kan sælges lige nu i en almindelig butik, eksempelvis påskechokolade.

Kan jeg tilføje flere varer til min ordre?

Når du har godkendt din ordre og modtaget en ordrebekræftelse via e-mail, har vi desværre ikke mulighed for at ændre i bestillingen. Der er flere grunde til, at dette ikke er muligt. Den vigtigste er, at det af sikkerhedsgrunde ikke er muligt, at ændre det ordrebeløb du godkendte, da du gennemførte bestillingen.

Alternativt kan vi forsøge at annullere din ordre, hvorefter du kan placere en ny. Det kræver at ordren endnu ikke er blevet behandlet på lageret.

For at annullere din ordre hurtigst muligt, beder vi dig om at ringe til os på tlf. 89 88 82 28.

Hvornår modtager jeg min pakke?

Leveringstiden er normalt 2-4 hverdage (ekskl. helligdage), talt fra den dag du modtager din ordrebekræftelse fra Motatos. Vi stræber altid efter at levere indenfor den angivne tidsramme, men i visse tilfælde kan det tage længere tid. Det kan være på grund af højsæson, leveringsproblemer eller uventede hændelser.

Alle bestillinger pakkes løbende på vores lager og håndteres separat.

Jeg har modtaget en forkert vare. Hvad skal jeg gøre?

Hvis du har modtaget en forkert vare i din ordre, bedes du kontakte vores kundeservice via e-mail eller telefon, så vi kan hjælpe dig.

Vi har brug for følgende oplysninger for at kunne hjælpe dig bedst muligt:

  • Dit ordrenummer
  • Hvilken vare du mangler
  • Hvilken vare du har modtaget i stedet (og hvor mange)
  • Et billede af varen du fejlagtigt har modtaget (for- og bagside af varen)

Der mangler en vare. Hvad gør jeg?

Hvis du mangler en eller flere af dine bestilte varer, beder vi dig kontakte vores kundeservice for assistance.

Vi har brug for følgende oplysninger, når du kontakter os:

  • Dit ordrenummer
  • Hvilken vare du mangler og antallet
  • Hvis pakken var beskadiget ved levering, har vi brug for at få skaden dokumenteret

Hvornår modtager jeg min faktura?

Din faktura vil blive sendt til den mailadresse, du angav, da du placerede din ordre.

HVORFOR SENDES MINE VARER FRA SVERIGE?

Når vi gør varerne tilgængelige for så mange som muligt, kan vi sammen redde mere mad. En stor butik og et samlet lager med et godt vareudvalg er nøglen, det har vi lært gennem årene. Derfor har vi valgt at placere alle varerne samlet, hvor vores 130 kollegaer knokler for at få varerne hjem til dig.

Med et mindre lager ville produktudvalget i shoppen blive dårligere, og færre kunder ville være med til at redde varerne. Vi ville desuden risikere at skulle sige nej til at redde store partier (eks. 20 ton pasta), som så kunne gå til spilde, hvilket ville have en langt større miljøpåvirkning end varernes transport.

ER DET OVERHOVEDET BÆREDYGTIGT?

JA! Den slags måler man ved at se på hele produktets levetid - Livscyklusanalyse. De analyser viser, at transport kun udgør en lille del af et produkts samlede klimapåvirkning - også selvom det skal fra vores lager og hjem til dig. At redde mad fra at blive smidt ud (som så skal produceres fra ny), har derfor en langt større positiv indvirkning end fx at køre maden til destruktion i stedet.